Möt våra vakter som i vått och torrt gör allt för att vägarbetsområdet ska vara så säkert som möjligt för alla!

Publiserad den mars 19, 2021

Vi ser dom, mitt i vägen på vår väg till jobbet och kanske suckar vi över känslan av att det kommer ta lång tid att passera. Kanske blir vi irriterade över att få vänta. Vi kanske själva är sena till vårt jobb? Men hur känns det för vakten att ställa sig mitt i vägen, hur blir man bemött från förbipasserade och är man rädd på jobbet? I vår serie ”Möt en trafikvakt” får du träffa några av våra vakter och höra hur dom har det på jobbet.

Vakten Synnöve
Vakten Synnöve

Vad är ditt uppdrag när du arbetar som vakt?

– Jag ansvarar för att se till så att trafiken flyter på så säkert som möjligt vid vägarbeten. Det betyder att jag håller koll på den tunga trafiken som kör ut och in på vägarbetsområdet, stoppar gående och cyklister.

Vilka reaktioner brukar du få från förbipasserande?

– Jag blir vänligt bemött och de följer mina riktlinjer, det är ett samspel mellan mig som vakt och trafikanterna. Med ögonkontakt, en nick och ett leende kommer man långt.

Jag upplever inte att det är speciellt grinigt på vägarna. Det händer ibland att cyklister pratar i mobilen samtidigt som de cyklar mot oss och då får vi ropa till högt så de uppmärksammar oss. Då brukar de bli lite generade men glada att vi sett dom. 

En gång kom en mamma med sin son fram och lämnade en chokladkartong. De hade passerat området ofta under en längre tid och sonen tyckte det var roligt att vinka till oss vakter. Nu skulle dom flytta från stan och ville visa sin uppskattning. Och dessutom tyckte de synd om oss som stod ute i kylan och jobbade.

På tal om att jobba utomhus – hur är det?

– Det är faktiskt en av fördelarna med mitt jobb, att få vara så mycket ute. Det är bara att klä sig rätt, vi har bra kläder för alla väder. Och så får man planera sina kaffe- och vattenpauser så man klarar av att stå ute på passet till nästa rast.

Vilken är den största faran med att arbeta på vägen?

– Jag är aldrig rädd på jobbet. Men det gäller att man är uppmärksam och alert hela tiden, annars kan det bli farligt. Vi måste markera ordentligt med stoppspaden och vara noga med utmärkningen på arbetsplatsen för att folk ska kunna förbereda sig. Jag står oftast vakt vid en entré till ett vägarbete och där är trafiken relativt långsam. Det är kan nog upplevas annorlunda om man jobbar till exempel på ett asfalteringsjobb, på en mer trafikerad väg. Där en del av trafikanterna kör lite för fort förbi vägarbetet.

Har du något särskilt minne att dela med dig av från ditt jobb?

– En kille som hade arbetat inne på platsen där jag stod vakt gav mig nyplockade blommor och önskade mig glad midsommar. Så gulligt. Man blir lite tjenis med folket på bygget.

Tack för att du tog dig tid, Synnöve och för att du ville medverka i den här serien!

Vakter är bara en del av det vårt affärsområde Vägservice erbjuder. 

Vägvakten Denny håller stoppsignal längs en väg

”Trafikant – lyssna på oss vakter och följ våra signaler. Det kan rädda ditt liv.”

Här får du träffa trafikvakten Denny och höra vad han tycker om sitt jobb och vilket som är hans starkaste minne från en av hans arbetsdagar.

Hej Denny, varför jobbar du som vakt på Saferoad Sverige?

– Det började med att jag kände att jag ville byta jobb, prova något nytt. En kompis som jobbade på Saferoad berättade att det var ett bra arbete och att det finns sköna kollegor.

Innan jag blev vakt så kände jag mig inte jättepositiv till yrket, det såg inte så kul ut att vara vakt. Att stå still så där länge, på samma plats, det såg liksom långtråkigt ut.

Är det inte det då?

– Långa dagar brukar det bli, men jobbar man i ett bra gäng med härliga kollegor, så det blir inte långtråkigt.

Jag jobbar både som vakt och lots och även med etablering av till exempel skyddsbarriären Deltabloc samt skyltning av motorvägar. Så det är varierade uppgifter och arbetsdagar. Det trivs jag med, det är jättebra!

Vad är roligast med ditt arbete?

– Att det är olika arbetsuppgifter från dag till dag. Gör man samma sak jämt så blir det ju långtråkigt. Här får jag resa runt och vara på olika platser, göra olika saker. Det gör att jag trivs på jobbet. Vi är minst två personer på samma arbetsplats, så man har alltid en kollega att snacka eller ta en fika med.

Hur blir du som vakt bemött av trafikanter och förbipasserande?

– Ibland hör man berättelser från andra vakter om en del arga trafikanter som tycker vi är i vägen. Det sker oftast i storstadstrafik där trafikanterna kan vara stressade. Men jag har inte råkat ut för det själv. Om man förklarar läget och varför vi står i vägen så brukar de lugna ner sig.

Jag har snarare positiva erfarenheter som att äldre personer gärna kommer fram och pratar om bygget och är nyfikna på var vi gör och hur länge vi ska hålla på. Det är trevligt.

Vad vill du säga till trafikanter som ska passera ett vägarbetsområde?

– Lyssna på vakten, följ våra riktlinjer. Det kan rädda ditt liv. Det gäller både gående och trafikanter. Vi som är vakter vet ju om faran och vad som händer längre fram. Det är därför vi står där och varnar och leder trafiken. Om man inte lyssnar på oss utsätter man sig själv och andra för fara.

Vilket är ditt starkaste minne från en arbetsdag?

– Oj, det är så mycket jag har upplevt. Men vi hade ett väldigt stort jobb en gång, när det skulle byggas en bro, det minns jag speciellt. Vi var många vakter som skulle jobba ihop och det var mycket spring och stress för att slutföra projektet som dessutom blev uppskjutet gång på gång. Som upplagt för irritation och missnöje, men alla höll humöret uppe. Det var bra stämning och alla var väldigt samarbetsvilliga. När någon var klar på sitt pass så kollade man om någon annan behövde hjälp. Vi kände att kunden litade på oss och uppskattade att vi ställde upp och gjorde ett riktigt bra jobb.

Det låter fint, Denny. Tack för att du tog dig tid till den här intervjun.

Vakter är bara en del av det vårt affärsområde Vägservice erbjuder.

Läs mer här: Vägservice

Bild på kvinna som håller en vaktflagga på en trafikerad väg

”Jag trivs med att våra arbetsgrupper är en blandad mix av personligheter ­– då kompletterar vi varandra så bra”

Här får du lära känna vår trafikvakt Anne. Hon berättar bland annat om hur det är att jobba på annan ort och att bo ihop med sin arbetsgrupp.

Hej Anne, varför jobbar du som vakt på Saferoad?

– Jag hade en kompis som jobbade här och som trodde att jag skulle trivas. Jag visste inte så mycket om vad jobbet innebar först, men insåg snabbt att det passade mig bra. Jag började med att gå utbildningarna Arbete på väg och även påbyggad 2.2 så nu får jag även placera ut och montera skyltar.

Varför passar det dig bra?

– Jag trivs med att jobba utomhus och att hjälpa trafikanterna att ta sig förbi vägarbetet. Det känns bra att mitt arbete bidrar till att få ner hastigheten på området så de som jobbar på vägen kan känna sig trygga. Jag är kock i botten och de senaste 10 åren innan jag började jobbade som vakt arbetade jag på på båt så jag är van att arbeta borta mycket. Det är helt suveränt, det passar mig jättebra. Och jag uppskattar alltid att komma hem till skillnad från dem som jobbar nära hemmet.

Berätta om vad du gör som vakt

– Dels står jag vakt på vägen och stoppar trafiken. Om det är ett längre område som trafikanterna ska förbi, till exempel vid en asfaltering, så kör jag lotsbil.

Jag går in på min tredje säsong här i april och den här vintern har var varit väldigt intensiv. Jag hamnade i Strängnäs där man reparerade och bytte ut delar på Strängnäsbron. Jag var där i ca nio veckor, vi som jobbade där bodde på camping och jobbade på nätterna. Vi kände till varandra lite innan men lärde känna varandra mer efter hand. När man jobbar natt och ska försöka sova på dagen då måste man respektera varandra, så det är viktigt att man får med sig någon som man trivs med. Både Backis och Jens* är jätteduktiga på att sätta ihop bra arbetslag. Våra bästa arbetsgrupper är när vi är en blandad mix av personligheter, killar, tjejer och olika åldrar, då kompletterar vi varandra så bra. Sen på vägen är vi alla lika.

Vägarbeten sker ofta på nätterna eftersom det är färre bilar ute då. Arbetet med Strängnäsbron i vintras var helt klart en prövning varje natt, för det var så otroligt kallt och blåste hela tiden. Vi var stolta över att vi fixade det. Det gäller att man får med sig rätt utrustning i packningen inför nattpasset, som till exempel radion, nattlampa och så vidare och såklart alla varma kläder och nåt att käka. Vi brukar värma mat i TMA-bilens micro där finns också kaffebryggare.

Har du någon kontakt med de trafikanter du stoppar?

– När jag stoppar första bilen brukar jag gå fram och berätta om vad som händer och varför vi står där. En del vill inte prata och det respekteras såklart, men de flesta uppskattar att de får veta vad som är på gång och får chans att ställa frågor. Det är roligt med den personliga kontakten för vi vakter får ofta höra storys om området och platsen vi är på.

Är du rädd när du är vakt på vägen?

– Nej, jag är aldrig rädd men jag har samtidigt varit skonad från irriterade trafikanter. Ibland är den en del som kommer i hög fart och saktar in väldigt sent, och det känns obehagligt. Något som vore bra för trafikanterna att tänka på så är det att komma ihåg att blända av helljuset på natten när man kommer fram till området. Då blir det säkrare för oss. De tänker inte på att det både bländar oss vakter och de som jobbar på vägen.

Vilken plats eller område är bäst att jobba på?

– Det är underbart att jobba på landet, det är min absoluta favoritplats. På lite mindre vägar är förbipasserande oftast tacksamma för att vägen ska förbättras. Då är det roligt att prata med folk. I stan är det ofta mer stressat.

Skulle du rekommendera någon att börja arbeta som vakt?

– Absolut, jag har fått in flera kompisar här redan.

Tack Anne för att du tog dig tid och ville medverka i serien om våra vakter.

*Backis (Fredrik Backström är driftansvarig och Jens Hörnberg är driftledare på Vakt & Lots.

Vakter är bara en del av det vårt affärsområde Vägservice erbjuder.

Läs mer här: Vägservice